Artemis blog

1 juni 2020 skrevs första inlägget i Nasas blogg för Artemis-projektet. Igår lyfte de mot månen dit de drar efter två varv runt jorden. Tydligen har markteamet lika roligt som vi föräldrar har när vi väcker våra barn.

After a brief rest period, the crew was awakened to monitor the Orion spacecraft’s systems through the burn. The ground team woke them at 7:06 a.m. EDT with the song “Sleepyhead” by Young and Sick.

Sanna om mängden innehåll på en webbplats

Sanna tycker vi ska på om det innehåll vi tänker skapa för webben verkligen behövs.

Innehåll kostar, tar plats, behöver underhållas och går förr eller senare sönder.

Med trycksaker var det lättare att hantera innehåll. På Fagerhults Belysning reviderade vi runt 100 sidor av information kring belysningsplanering, standarder och teknisk information inför nytryck. Att göra samma sak på webben blir inte bara ett redaktionellt jobb utan även ett tekniskt jobb.

Med inträde av AI kanske det blir ännu mer innehåll som behöver tas om hand.

Idag blir vi frestade att skapa mycket mer innehåll än vad vi tidigare har gjort, eftersom det går så snabbt med hjälp av generativa AI-verktyg. Varför skriva en artikel för egen maskin när du på samma tid kan tjoffa ihop tio artiklar tillsammans med ChatGPT?

Ja, förutom att kvaliteten på de tio artiklarna kommer hålla ganska låg nivå, tar innehållet upp utrymme, blir med tiden föråldrat och går med jämna mellanrum sönder.

Nu kommer föräldrar få vabba för barnens typ-1 diabetes

SVT.se:

Då föreslås utökad rätt till vab att gälla

  1. När en förälder till ett barn med en funktionsnedsättning eller sjukdom behöver närvara i barnets förskola eller skola för att instruera och lära upp personal om barnets behov av egenvård, exempelvis när ett barn har diabetes.
  2. När en förälder behöver delta i möten i skola eller förskola med anledning av barnets sjukdom eller funktionsnedsättning.
  3. När en förälder behöver delta i socialtjänstens utredning om barnets behov av skydd eller stöd, eller i en förhandsbedömning av om en sådan utredning ska påbörjas.

ÄNTLIGEN!

Det har varit en orimligt situation för vårdnadshavare. Lagen är tydlig med att det är sjukhus och skola som har ansvar för egenvården i skolan. I praktiken förväntar sig båda dessa instutioner att vårdnadshavarna sköter utbildningen och rycker ut vid problem utan att Försäkringskassan ersätter för VAB.

Bland flikar och favoriter

Magnus:

Det slog mig att jag inte använder mig av bokmärken, eller ”favoriter” längre. Inte alls. Behovet har helt försvunnit för mig då alla moderna webbläsare är bra på att hantera stora mängder öppna flikar, att de kan gruppera dessa på olika sätt samt att du får flikarna återöppnade igen efter en omstart av webbläsaren.

Bar att spara ett bokmärke på Safari i Mac är något jag inte riktigt vet hur jag gör intuitivt om jag ska vara ärlig.

Jag använder Favoritfältet, de bokmärken som alltid syns i webbläsarfönstret under URLen. På jobbdatorn har jag mappar där för varje kund och i dessa mappar de bokmärken jag ständigt återkommer till. Samt lite annat för administration.

På den privata har jag bara till poddens avnittsdokument i favoritfältet. Däremot har receptsamlingen bland bokmärken. Problemet är när vissa sajter försvinner med mina recept.

För många flikar i webbläsaren stör mig. Framför allt på desktop där de är påtagligt synliga jämfört med mobilen.

Björeman // Melin // Åhs 443: Välkommen till BSD

Jag skulle passat på att dykt ner i Fredriks Göteborgsvarv. Det är det närmaste jag kommer löptävlingar numera; prata med andra om deras lopp. Men nu är det en mer av en teknikpodcast så vi pratade Jockes nya driftmiljö istället. :)

Kompletta shownotes.

Björeman // Melin // Åhs 442: Hoppas Victor blir glad

Klicka här för att visa innehåll från embed.podcasts.apple.com.

Jag och Fredrik pratar lite om vikten av att hålla koll på lösenordet till sitt Apple ID och att ha återställningskontakter. Jag har vibe-kodat och vi pratar lite om skärmar och Apples kommande WWDC.

Kompletta Shownotes.

Björeman // Melin // Åhs 440: En helt vanlig bilmässa

Klicka här för att visa innehåll från embed.podcasts.apple.com.

Påsken avhandlas – Jocke får skjuts och sätter upp proxy, jag designar klockor, Fredrik har byggproblem. Och så pratar vi 1883, Birds of prey, Jönssonligan kommer tillbaka och The Blacklist.

Kompletta shownotes.

Hans Kullin om att leva i teknikens tyranni

Hans Kullin på ett roligt och frustrerande sätt om hur tekniken bara jävlas med oss:

Häromdagen satte jag mig för att börja jobba när plötsligt min iPhone tvångsinstallerade nya IOS. Exakt samtidigt bestämde min dator sig för att uppdatera Office och någon minut senare krävde datorn en omstart för uppdateringar. Att jag kanske hade viktigare saker för mig i den stunden var inget maskinerna tänkte bry sig om. Inget man reagerar på en normal dag kanske. Men den här dagen kändes inte normal, eller så är det här bara det nya normala.  Jag fick ju iallafall några minuter för att sätta på en ny panna kaffe.

Jag drar mig tillminnes när kollegor på Fagerhult, som jag samåkte med, fick upp att Windows skulle uppdateras när de valde att stänga av datorn för dagen; ”Vänta lite, vi kan inte åka riktigt än. Min dator uppdaterar sig”.

Jag är förstås medveten om alla sätt som modern teknik har förbättrat våra liv. Men de här tillfällena när du hela tiden åter måste logga in i något företagssystem för att du varit inaktiv i 30 minuter, eller bevisa att du är en människa, det tar på krafterna.

Jag ägnar resten av dagen åt att montera en soffa, dricka kaffe och en kulturyttring senare ikväll. Tekniken får vänta ett tag.